Translate

piatok 8. júla 2016

Ach, tie krásne prázdniny...

Každý rodič, ktorý nemá problém vyplniť dieťaťu prázdniny, sa pred týždňom potešil...
Hurá, hurá, ďalší školský rok za nami...
Ale... 

Viete, že deti, ktoré majú poruchy učenia, musia na sebe pracovať aj cez prázdniny?
Samozrejme, že na prvom mieste je zábava...

Nevyhýbame sa najprv oddychu u babky, rovnako sa nevyhýbame táboru (ktorý pôsobil po celý školský rok motivačne, tak nech si ho dieťa užije)... Rovnako sme na záhrade a užívame si bazén a trampolínu...

Ale popri tom myslí hypermatka aj na čítanie, písanie, počítanie... Ale hlavne nenápadne...

Riešim to maskovaním...

K babke pribalím jednu knižku (u babky ich viac nie je, takže viem, že siahne po tejto jednej)...

Pribalím aj moje osobné farbičky (to bude pre Mišku vzácne a ja oželiem tých pár antistresových omaľovánok, na ktoré aj tak nemám čas)... 


Kúpim nový časopis, objednám nový školský atlas... A keďže na 100% platí, že zakázané ovocie chutí najlepšie, tak poznamenám, že sa toho nikto nedotkne a náhodou to nechám na svojom stole...



Prípadne (hehe) ak už naozaj neviete, čo vymyslieť, pomôže nová knižnica do detskej izby... Teda u nás pomohla, konečne sme po 2 rokoch mali kam dať tie 3 škatule detských kníh a deťom je to teraz veľmi vzácne...

A ako vyplniť zvyšok času? No predsa spoločnými hrami... Nie je nič krajšie, ako keď je rodina spolu a všetci trávia čas zmysluplne :)

Ale: "Pssssst!" Miška je zatiaľ na tých prázdninách u babky a nevie, čo všetko na ňu doma čaká... :)

A čo na to odborníci? 

Mali by sa deti učiť aj cez prázdniny?
„Je to obdobie, kedy by si deti mali oddýchnuť, zabudnúť na svoje školské povinnosti a užívať si voľné dni,“ vysvetľuje PhDr. Zuzana Kajanová z Centra pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie v Nových Zámkoch.
Pokiaľ s učením nemajú problémy počas školského roka, netreba ich cez prázdniny zbytočne zaťažovať pravidelným písaním diktátov či matematickými úlohami. Deti by sa mali venovať obľúbeným aktivitám, tráviť čas s rodinou a kamarátmi, efektívne využívať voľný čas v záujmových krúžkoch a táboroch.

Deti s problémami s učením

Prázdninový oddych by si mali užiť všetky deti. Na školské povinnosti by ale predsa len mali myslieť žiaci, ktorým učenie spôsobuje z rôznych príčin ťažkosti.
„Sú to deti, ktoré majú špecifické poruchy učenia alebo majú oslabené niektoré schopnosti, prípadne deti s poruchou pozornosti, ktoré ťažšie získavajú poznatky a majú v škole problémy s učením,“ upozorňuje PhDr. Zuzana Kajanová.
Aj keď tieto deti neraz nedosahujú v škole najlepšie výsledky, na učenie musia vynakladať oveľa väčšie úsilie ako ich spolužiaci. Podľa psychologičky tak na konci školského roka môžu byť aj viac unavené.
„Treba im dopriať priestor na oddych, aby sa uvoľnili a venovali čas zábave a obľúbeným aktivitám, aspoň na pár dní im stanoviť voľnejší program. Potom si s nimi rodičia môžu určiť nejaký plán a dohodnúť sa, kedy sa budú učiť, ale isto nie v takom rozsahu, ako počas školskej dochádzky,“ zdôrazňuje odborníčka.

Nenúťte ich

Podľa psychologičky deti do učenia netreba nútiť. Rodičia by mali zvoliť skôr hravú formu a zamerať sa na rozvoj tých schopností, ktoré má dieťa oslabené.
„Pokiaľ má dieťa aj poruchu pozornosti, dlho neobsedí alebo odmieta učenie, tak nie sú vhodné dlhé prípravy. Lepšie je postupovať po častiach, po desiatich minútach si dať prestávku a viackrát to zopakovať, teda zvoliť skôr voľnejší režim, aby ste u dieťaťa nevyvolali odpor,“ zdôrazňuje psychologička.
Rodičia tiež týmto deťom musia citlivo vysvetliť, prečo je pre nich učenie potrebné aj cez prázdniny, hoci ich spolužiaci sa mu nevenujú. Kritiku treba nahradiť skôr pochvalami a prejavom pochopenia a deti motivovať aj striedaním učenia s oddychom a obľúbenými aktivitami.

Učenie ako hra

Letné učenie má síce slúžiť na zopakovanie učiva a rozvíjanie schopností a vedomostí, nemalo by však suplovať školu.
„Nemá to byť pravá školská práca ako úlohy, ktoré deti dostávajú v škole. Skôr to má byť pre deti hravejšia a atraktívnejšia forma. Napríklad na rozvoj jemnej motoriky deti písmenká nemusia len písať, ale môžu ich aj tvarovať z papiera, plastelíny, z cesta. Pri učení cudzieho jazyka si môžu k slovíčkam nakresliť obrázok – ľahšie si to zapamätajú a je to aj zábavnejšie. Pri čítaní treba vyberať články, ktoré nie sú príliš náročné, ale dieťa zaujmú obsahovo, sú spojené s jeho záľubami,“ uvádza príklady PhDr. Zuzana Kajanová.
Nenápadnou a hravou formou možno precvičovať schopnosti u všetkých detí, a to počas celých prázdnin. Koľko druhov zmrzliny majú v cukrárni a koľko za ňu budeme platiť? Čo sa píše v jedálnom lístku alebo na najbližšej tabuli pri ceste? O koľko dní pôjdeme na dovolenku? A čo tak napísať pohľadnicu starým rodičom a list kamarátom? Aj takto sa dá precvičovať matematika, písanie a čítanie. Vedomosti zas osviežia hádanky, krížovky, hlavolamy či detské časopisy.

#poruchy_ucenia #dyslexia #dysgrafia #ADHD #ADD #skola #prazdniny #dysortografia

1 komentár :

  1. Ja som dceram daval lusit osemsmerovky na https://osemsmerovky.relaxweb.sk aby si precvicili pismenka

    OdpovedaťOdstrániť