Najdôležitejšia pri domácej príprave detí je motivácia..
Asi je jedno, či dieťa trpí nejakou poruchou učenia alebo nie... Ale pri deťoch s poruchami učenia a/alebo pozornosti zohráva motivácia tri štvrtiny úlohy...
Zo začiatku to vyzerá byť pohodička, ale...
Ako som už písala minule, tie naše deti majú viac rozumu, než predpokladáme a motivácia je čím ďalej zložitejšia...
Bojujeme s vôľou...
Bojujeme s trpezlivosťou...
Bojujeme s pozornosťou...
Bojujeme s neúspechom...
Bojujeme s časom..
A tak mi pomaly polička nad pracovným stolom padá na hlavu pod tiažou rôznych učebníc, cvičebníc, časopisov, pracovných listov, vytlačených úloh z internetu...
Dnes som si pre Mišku vymyslela čítanie s porozumením a tak vrámci motivácie som jej dala na výber z dvoch pracovných zošitov... Teda dostala ešte tretiu možnosť - matematické príklady, ale vedela som, že to odmietne ako prvé... A ona vedela, že sa z toho nevyzuje..
Vybrala si Cililing...
Motivácia žiaka s poruchami učenia školským hodnotením
U dieťaťa s poruchou učenia ide o porovnanie vlastného výkonu (predtým a teraz), nie o porovnanie s výkonmi ostatných spolužiakov. Žiak s poruchami učenia sa dopracuje k svojim výkonom zväčša ťažšie ako iní spolužiaci. O to citlivejšie vníma hodnotenie svojej práce.
Nezabúdajme, že žiaka s vývinovými poruchami učenia treba v prvom rade iným spôsobom vzdelávať, až potom inak hodnotiť. Pre učiteľa je vhodné mať na pamäti zopár zlatých pravidiel:
- Dajme žiakovi možnosť zažiť úspech.
- Oceňujme jeho snahu.
- Postupujme so žiakom po malých krokoch, aby sme ho mali za čo pochváliť. Je to posilnenie jeho sebavedomia a motivácia k ďalším aktivitám.
- Malé kroky nám pomôžu včas a presnejšie identifikovať problém.
- Zo zistených chýb vychádzame pri tvorbe ďalších cvičení, s cieľom trénovať to, v čom žiak zlyháva.
- Žiak má od začiatku poznať jasné pravidlá, čo v danej úlohe sledujeme, čo v rámci jeho poruchy tolerujeme a čo nie. Je smutné počuť od žiaka, keď sa oháňa „dospeláckou“ (často nepochopenou) vetou: „Ja mám dyslexiu, mne nemôžete dať päťku.“ O to predsa nejde.
- Jednotlivé chyby a nedostatky v hodnotenej práci si vždy spolu so žiakom vysvetlíme.
- Známka nie je trest.
#citanie #dyslexia #porozumenie #poruchy_ucenia
Žiadne komentáre :
Zverejnenie komentára