Stále neviete, čo je ešte v norme a kedy je vhodné sa zamyslieť, či netreba ísť za odborníkom?
- Dobré je dať na svoj materinský inštinkt... (Svoje dieťa si predsa poznáte najlepšie)...
- Dobré je poradiť sa s učiteľom... (Predsalen trávi s Vašim dieťaťom dostatočne veľa času a už mu "rukami" prešlo veľa detí...)
- Dobré je poradiť sa so psychológom+špeciálnym pedagógom... (Za to nič nedáte, nejdú hneď onálepkovať dieťa diagnózou, niekedy stačí pár dobre mienených rád).. K objednaniu do poradne nie je potrebné odporučenie od lekára alebo školy.
Podelím sa zase o pár súkromých fotiek..
Čo robiť, ak máme podozrenie, že príčinou problémov dieťaťa v učení sú vývinové poruchy učenia
(Metodický materiál)
Vypracovala: PaedDr. Lýdia Križanová, PhD. Špeciálny pedagóg
Uvádzame základný postup, ako rodičia v takomto prípade majú postupovať, aby dieťaťu pri učení pomohli.
- Na každej škole pôsobí výchovný poradca, ktorý poskytuje rodičom a žiakom bezplatné poradenské služby. V prípade podozrenia na prítomnosť vývinovej poruchy učenia sa odporúča rodičom, aby požiadali o vyšetrenie dieťaťa v centre pedagogickopsychologického poradenstva a prevencie /CPPPaP/, alebo v centre špeciálnopedagogického poradenstva /CŠPP/ podľa rajonizácie.
- Ak problémy avizuje triedny učiteľ, vyplní podklady pre psychologické a špeciálnopedagogické vyšetrenie žiaka. Na tomto tlačive rodičia svojim podpisom vyjadria súhlas – nesúhlas s vyšetrením dieťaťa vo vyššie uvedených odborných inštitúciách. Pri súhlase sa tlačivo doručí do centra. Rodič môže s dieťaťom prísť na vyšetrenie do centra aj na vlastnú žiadosť.
- Po vyšetrení dieťaťa /je bezplatné/ psychológom a špeciálnym pedagógom, rodičia /do 30 dní/ obdržia správu zo psychologického a špeciálno-pedagogického vyšetrenia. Ak vyšetrenie potvrdí, že príčinou problémov v učení sú špecifické vývinové poruchy učenia, v správe sa odborníci vyjadria aj k tomu, či je potrebné, aby dieťa bolo individuálne začlenené /integrované/ ako žiak so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami /ŠVVP/. (Viac informácií sa dočítate v pôvodnom dokumente, link nájdete na konci článku.)
- Na základe správ z odborných vyšetrení – triedny učiteľ vypracuje pre žiaka individuálny výchovno-vzdelávací program /IVVP/, v ktorom sa uvádzajú konkrétne požiadavky na úpravu prostredia triedy, učebných postupov, učebných plánov a učebných osnov na organizáciu výchovno-vzdelávacieho procesu a požiadavky na zabezpečenie kompenzačných pomôcok, špeciálnych učebných pomôcok a personálnej pomoci. IVVP môže byť podľa potreby dopĺňaný a upravovaný počas celého školského roka. Pri jeho vypracovaní učiteľ spolupracuje so špeciálnym pedagógom, prípadne i s rodičmi žiaka. Triedny učiteľ oboznámi s vypracovaným IVVP rodičov, ktorí svoj súhlas vyjadria podpisom. (Viac informácií sa dočítate v pôvodnom dokumente, link nájdete na konci článku.)
i vyšetreniami potvrdí prítomnosť
výrazných špecifických vývinových porúch učenia / dyslexia, dysgrafia, dysortografia,
dyskalkúlia/, je učenie za bežných podmienok pre dieťa záťažou a napriek zvýšenému úsiliu
nemusí prinášať očakávaný efekt. Preto je dobré, ak sa dieťaťu v určitých obdobiach
poskytne možnosť individuálneho prístupu a ak sa naučí pracovať s potrebnými
pomôckami, ako sú napr. gramatické a matematické tabuľky a prehľady, čítacie okienko,
slovníky a iné. Takto pripravené dieťa vie potom využiť ponúkanú pomoc aj v deviatom
ročníku – pri skúške Monitor, ale aj v rámci prijímacích pohovorov na strednú školu. Dnes
môže mládež so ŠVVP študovať aj na akejkoľvek strednej škole a aj tu sa prihliada na
charakter jeho aktuálnych ťažkostí, pokiaľ rodičia požiadajú o individuálne začlenenie.
Zanedbanie starostlivosti o dieťa s poruchami učenia na prvom stupni základnej školy
môže ďalekosiahle negatívne ovplyvniť celý život dieťaťa.
#dyslexia #dysgrafia #poruchy_ucenia #ADD #ADHD
Žiadne komentáre :
Zverejnenie komentára