Translate

piatok 11. marca 2016

Už je to na papieri.. Spoznávame poruchy učenia (osobne)... alebo spovede jednej hypermatky a zúfalého dieťaťa...

Február 2013
Tak dnes sme boli po pol roku u psychologičky.. Dostala som pochvalu.. Že je to naozaj veľký rozdiel, čo sa týka správania aj motivácie ku škole. (Miška kvôli svojim problémom nenávidela školu, mala neurózy, často horúčkovala a vracala a mala neskutočný odpor k čítaniu a na vyučovaní vyrušovala)..
Vraj všetko, čo robíme, robíme správne a je vidieť pokroky.. Som taká šťastná, aj učiteľky v skole mi to už hovorili, že to je tisíc a jedno oproti tomu, čo bolo v máji/júni/septembri..

Ahojte, potrebujem poradiť... Miška nemá hyperkativitu, ma dyslexiu/dysgrafiu/poruchu pozornosti.. Dnes mi učiteľka napísala do žiackej, že Miška opakovane odmieta spolupracovať na hodine, lebo je vraj strašne unavená.. Už aj Miška mi asi 3x za posledné týždne povedala, že zaspala na hodine.. Čo robiť?? Vstáva ráno o 6:15, ale spávať chodí okolo siedmej-najneskor ôsmej večer..



Dnes som sa začítala do celkom dobrého článku (mňa najviac zaujala časť (3).. http://www.infovek.sk/predmety/specskoly/docs/detiucenie1.php
A ešte jeden veľmi dobrý - http://www.lienka-lomnica.sk/documents/rodicia/ADHD.pdf
Totiž, Miška nám dnes od obeda zvracia.. Myslím, že to ma psychosomaticky dôvod.. A tak som trochu zháňala info o tom zaspávaní počas vyučovania a v poslednom čaše začína mať aj reči o tom, ako ju nebaví život kvôli škole a tak.. (psychologička nám na to povedala, že ak to hovorí len doma, tak je dobre, že to dostáva zo seba von.. Pred cudzími by to asi nebolo dobré, lebo by to nepochopili.. Ale dala som si záväzok, že to treba riešiť a pozitívne motivovať..)..
Ak by som sa mohla takto bližšie opýtať: Ako vnímajú vaše deti svoj stav? A ako ich vnímajú spolužiaci v skole??

No babuľky, tak dnes sme boli u špec. pedagogicky v centre (cpppap).. Ešte predtým ma však zastavila školská špec. pedagogička, že Miška behá cez prestávky po štvornožky po triede a že dohováranie na ňu nezaberá.. Tak som jej povedala, že ani doma na ňu nič nezaberá, proste mame ešte aj Vikinku (a Andrejka, ale ten ešte nebehá) a toto je istá forma Miškinho prispôsobovania sa súrodencom.. Alebo neviem.. Miška keď bola batoľa, tak veľmi malo chodila štvornožky, miesto toho začala veľmi skoro chodiť (v 9 mesiacoch).. Vikinka je opak - tá dlho štvornožkovala a chodiť začala až v 12-13 mesiacoch..


No a špec. pedagogička v centre -> povedala som jej o súčasných problémoch a trápeniach.. Potom si zobrala Mišku, robili znova nejaké cvičenia na počítači a potom aj u nej v kancelárii a popri tom sa rozprávali... Potom mi povedala, že najlepšie bude, keď sa porozprávame len my dve, dala mi termín o dva týždne.. Vraj bola za ňou včera aj školská špec. pedagogička a bavili sa aj o Miške (aj o iných deťoch).. Tak som zvedavá.. že tieto Miškine problémy môžu súvisieť aj s tým, že zrazu naraz prišla Viki, začala škola, narodil sa malý a je toho na ňu veľa..

  
Marec 2013
Ja mám niekedy pocit, že Miška ma hypoaktivitu, hehe.. Vo štvrtok som bola za školskou špec. pedagogickou, povedala, že sa porozpráva s triednou hlavne kvôli slovenčine a diktátom a že asi od septembra bude najlepšie, ak bude Miška  ma integráciu a ona pomôže vypracovať plán. Budúci týždeň idem za špec. pedagogickou do CPPPaP bez Mišky, tak som zvedavá, čo sa dozviem a čo vymyslime..

Dnes dostali okrem matematiky na úlohu aj prepísať do zošita 5 viet zo slovenčiny a doplniť y/i.. Tak prvé tri vety napísala Miška a zvyšné dve som napísala ja s tým, že som vynechala y/i a ona to tam dopísala.. Som zvedavá, či nebude mat učiteľka s tým problém..
Inak zajtra je rodičko, tak som zvedavá, čo sa dozviem..
Zaujímalo by ma, ak majú vaše detičky dyslexiu/dysgrafiu, aké úľavy reálne majú v škole..
U nás Miška číta vždy len polovicu textu, nečíta v daný deň novy text a diktáty má známkované počtom chýb a nie známkou.. To je z tých úľav asi všetko..

Tak dnes som mala sedenie u špec. pedagogicky - také zhrňujúce po pol roku.. požiadala som ju o Miškine pretestovanie za nejaký krátky čas, či sa niečo zlepšilo..
Dohodli sme sa zatiaľ, že skúsime v treťom ročníku tú integráciu..
Hovorili sme aj o ADHD, zdieľa môj názor, že je to niečo také, ale bez hyperaktivity v pravom slova zmysle, skôr to má Miška ako vnútorný nepokoj (čiže ta nesústredenosť, neustále sa hrá s rukami, predmetmi naokolo, kopanie nohami a pod..)
Potom som bola dnes na rodičku a aj s triednou sme trochu hovorili, že naozaj Miška má problémy len s tou slovenčinou a pozornosťou a že teda bude dobre, ak by bola budúci šk. rok integrovaná a podľa toho uvidíme..

Veľa sme hovorili aj o motivácii ku škole, lebo to ma veľký vplyv na Mišku, jej zvracania a horúčky s tým súvisia a od septembra je naozaj značné zlepšenie..
Zatiaľ teda pôjdeme touto cestou.. Rozprávali sme aj o zmene školy, ale to veľmi nemá význam, lebo tato škola Miške plne vyhovuje (len keby ta slovenčina neexistovala, hehe).. Je to blízko domu, má tu kopec kamošiek a kamošov, keby si odmyslela tú slovenčinu, tak je to ideálna škola.. Tak to nebudeme meniť..
Hovorili sme aj o tom, že špeciálnu triedu nepotrebuje, skôr by jej to uškodilo, lebo je veľmi bystrá a šikovná..
Teraz bude našou úlohou sa sústrediť na zlepšenie čítania.. To je základ.. Momentálne má 14 slov za minútu, čo je slabota.. Mala by mať okolo tých 30-40slov/min..

Apríl 2013
Dnes mám na vás otázočku k poruche pozornosti - Viete rozlíšiť, kedy je vaše dieťa lenivé a kedy už proste za to nemôže? Niekedy mám pocit, že Miška zneužíva situáciu a niekedy si poviem, že už má toho naozaj dosť..
Reálny príklad zo života: včera sme sa pripravovali na zajtrajší test s matematiky.. Tú má Miška rada aj jej celkom ide.. Ale robí chyby, podľa mňa z nepozornosti.. Keď som sa jej opýtala, prečo to zle vypočítala, tak mi povedala, že si len tipla, lebo už bolo toho veľa.. Otázne je, či sa jej len nechcelo a vykašľala sa na to alebo či naozaj som jej toho dala veľa a tým pádom sa to môže opakovať aj v škole, lebo tam majú toho tiež toľko..

Dnes som dostala na požičanie od našej psychologičky super knižku - Rádce pro rodiče a učitele - ADHD - 100 tipu (je to v češtine)..
Je super, zatiaľ som ju len prelistovala, ale už sa mi zapáčila.. Odporúčam!!!
http://www.martinus.sk/?uItem=143954



Ahojte, tak knižka ADHD je už na pošte, dnes sa asi prejdem s deťmi po ňu.. (zatiaľ čítam tú, čo mam požičanú od psychologičky, ale chcem si tam zvýrazňovať nejaké dôležité vetičky..)..
Ale iné som chcela - chcela som pochváliť Mišinku - SAMA číta knihu!!! Našli sme knižku o poníkovi, ktorá ju naozaj baví a dokáže prečítať sama aj 1 a pol strany! Škoda, že nepreložili do slovenčiny aj ďalšie diely, po anglicky ich je asi 15.. (je to Pony tím - Chcem poníka)



Ako som písala o tej knižke ADHD.. Je naozaj super, úplne parádne každodenné starosti (zobúdzanie, jedenie, domáce povinnosti a pod..)..
Máte ju ešte niekto???
(pre tie, čo tu knižku nemajú, tak sú tam také úlohy, že napíš si veci, ktoré sú pre teba ako rodiča dôležité.. ciele, ktoré plánuješ urobiť a kedy.. alebo napíš niečo, čo by si chcel zmeniť, zoraď podľa dôležitosti, čo si už vyskúšal/a a či si zaznamenala úspech alebo nie.. alebo sa zapisujú dlhodobejšie (denne cca mesiac) pozitívne a negatívne situácie a malo by sa ukázať, že zo začiatku síce prevládajú negatívne, ale časom sa to mení k lepšiemu.. )



Často ma v poslednom čaše chytajú také myšlienky, že či nemôžem za Miškine súčasné správanie/problémy aj ja ako rodič.. To, že sa narodila cisárskym - za to nemôžem, ja viem.. Ani to, že prestala dýchať ako 2-mesačná.. Ale bola som s ňou doma len pol roka, potom som išla naspäť do práce a celé dni s ňou bola moja mamina až do 2.5 roka, kedy išla Miška do škôlky.. Možno som sa jej mala viac venovať, byt s ňou dlhšie doma... Keď bola v škôlke, nikdy sa nezaujímala o to, ako sa čo píše a o písmenká a mne to nevadilo.. Som si hovorila, že nebudem ju predčasne učiť čítať, aby potom v škole nevyrušovala... A kopec ďalších vecí, ako som teraz doma s malými deťmi a vidím, ako Vikinka robí pokroky.. Možno babka nemala Mišku kŕmiť pri telke a behať za ňou s lyžičkou, potom by možno vedela pekne jest, používať príbor, upratať si po jedle zo stola...
Nemávate občas aj vy takéto pocity (výčitky?) alebo myšlienky??

Odporúčam kabelkovú literatúru.. H. Žáčková a kol: "Máte nesústredené, nepokojné dieťa?"
Je to tenučké, ale veľmi príjemné čítanie pre rodičov a vychovávateľov a dokonca som to donútila si aspoň kúsok prečítať aj môjho mužíka.. Som sa ho opýtala, že keby jeho dieťa bolo hluché, či by sa naučil posunkovú reč, aby mu rozumel.. Povedal, že hej.. Tak som mu povedala, že naše dieťa ma problém a že keď si prečíta túto tenučkú knižku, bude mať hneď iný pohľad a prístup..



Máj 2013
Aký máte názor na walfdorfskú školu?? Špec. pedagogička nám stále hovorí, že pre Mišku by bola najlepšia nejaká súkromná škola, kde bude menej žiakov v triede a budú sa jej môcť viac venovať.. Ale ja s tým nejako nesúhlasím, školská špec. pedagogička nám povedala, že je super, že Miška má už snahu sama niečo čítať a že jej CNS takto ešte dozrieva a možno sa to oveľa zlepší a nebude potrebná integrácia.. Že keď už raz dáme integráciu, tak že to už je nastálo, lebo to sa neskôr nebude dať tak ľahko vrátiť zase na stav bez integrácie..

Musím pochváliť tú moju Mišku.. Čítala som, ako môžu byť deti s adhd síce neustále v pohybe, ale nemotorne.. Dnes môžem napísať, že Miška sa už vie krásne bicyklovať!!!
Inak, keď už chválim, tak aj čítanie sa jej zlepšilo o riadny kus.. V stredu ideme špec. pedagogičke, tak som zvedavá, čo nám povie..
Školská špec. pedagogička mi stále hovorí, ako Miška u nej nemá problém ani s čítaním, že ona taký prípad nemala, keď som jej povedala, ako Miška nenávidí školu kvôli čítaniu, že dokáže z toho až zvracať..
Nám naša špec. pedagogička (CPPPaP) odporúča čítať doma nahlas po slabikách (začali sme s okienkom, teraz stačí ceruzkou rozdeliť slovo na slabiky), ale školská pedagogička hovorí presný opak - nechať ju najprv si samej v duchu prečítať text bez rozdeľovania a potom až nahlas..
Pred rokom sme bojovali so zdvojeným čítaním, kedy čítala po písmenkách (6 slov za minútu), teraz je to oveľa lepšie..

Včera bol rušný deň.. Boli sme s Miškou u špec. pedagogičky, povedala som, že mám pocit, že sa Miška zlepšila v čítaní.. Tak ju znova pretestovala, zlepšila sa z 9 na 14 slov za minútu.. Vraj pre jej vek by mala mať okolo 40-60 slov.. No čo už.. Zase nám odporúčala súkromnú školu, ale ja som skôr za tú, kde je teraz, ale od septembra integráciu.. Tak ideme všetko pripravovať na to..
Poobede bolo rodičko.. Aj som hovorila po rodičku s triednou, tiež povedala, že pre Mišku bude kvôli tomu čítaniu a písaniu integrácia najvhodnejším riešením.. Na vysvedčení jej vychádzajú samé jednotky, len dvojka zo slovenčiny..
Včera mali aj vyhodnotenie testu z matiky.. Učiteľka im dáva len niekoľko cvičení z celej strany.. Miška  to spravila ako prvá.. Tak jej učiteľka dala robiť aj zvyšok.. Miška mala všetko správne!!! Vraj učiteľku veľmi milo prekvapila..
Potom sme hovorili aj o tej pozornosti.. Ďalšie prijemné prekvapenie - aj keď je Miška myšlienkami úplne mimo, keď sa učiteľka náhodou niečo v triede opýta (je jedno, či vlastivedu, prírodovedu alebo aj čítanie), tak nikto nereaguje, len Miška sa ozve a dôležité je, že zareaguje správne!!!
Boli tam aj rodičia jedného spolužiaka, sťažovali sa, že syn nosí poznámky od rôznych učiteľov a že majú diagnostikovane ADHD a že teda prečo to ti učitelia nevedia.. Tak som sa opýtala, či doniesli správu do školy a či rozprávali s tými učiteľmi.. Boli prekvapení, že či si to majú osobne isť obehať a že správu ešte nemajú.. Tak som im povedala, že ja som si to všetko obehala a povysvetľovala už na začiatku šk. roka a problém nemám..

Krásne známky má Miška preto, že učiteľka berie už od septembra na ohľad a vie, ako k nej pristupovať, za čo som jej veľmi veľmi vďačná.. Bohužiaľ to vyzerá tak, že tá učiteľka zo školy odchádza a Miška bude mať zase inú učiteľku s iným prístupom.. Tak uvidíme..

Ja som mala papiere už v septembri, ale nie integráciu, len správu s odporúčaniami a pani učiteľka sa ich drží a je to super.. (diktáty neznámkuje, ale hodnotí počtom chýb, na čítanie dostáva polovicu textu, nezaťažuje ju zdĺhavými úlohami a pod..).. 


Žiadne komentáre :

Zverejnenie komentára