Translate

streda 16. marca 2016

Kurz empatie :)

Hmmm, často si rodičia, teda možno jeden z rodičov neuvedomuje, ako sa asi naše dieťa cíti... Vedela som, že Miška má problém. Aj mažel čítal papiere a vidí doma, ako sa Miška pasuje s písmenkami a vôľou aj pri bežných činnostiach.. Čo mi však ÚPLNE otvorilo očí, bol seminár Príležitosť, ktorý som ja nazvala "kurzom empatie"... 


Ďakujem Mirke Heribanovej za každú minútu tohto seminára, za každé cvičenie, za každé povzbudenie... Toto bolo presne to, čo som potrebovala, aby som zmenila prístup...

Zrazu sme sa všetci na kurze mohli cítiť stratene, zmätene, bezmocne... Presne ako naše deti, ktoré potrebujú pomocnú ruku...



Zrazu sme však aj našli cestu, ako tú pomocnú ruku podať, ako dieťa vypočuť, ako ho posunúť ďalej...





September 2014
Je to seminár, ktorý je ponukou pre rodičov detí, ktoré zápasia s učením a to najmä preto, že trpia nejakým špecifickým oslabením, ktoré ústi do tzv. vývinovej poruchy učenia, alebo - dyslexie, dyskalkúlie, dysortografie a pod.
Rodičia, ktorí majú deti s ťažkosťami  v učení sa stretávajú a často neustále zápasia so všemožnými problémami. Občas takáto situácia vedie k pocitu bezmocnosti, "odovzdaniu sa osudu", či straty záujmu. Niekedy vedie k vzdávaniu sa rodičovskej kompetencie pomáhať svojmu dieťaťu, niekedy naopak - k prílišnému tlaku. Ale zaručene si rodičia  často vzdychnú s otázkou: "Čo mám robiť? Čo s tým?"
Ponúkame seminár rodičovských kompetencií pod názvom: Vzdelávanie rodičov detí s ťažkosťami v učení, práve preto, aby sme rozšírili  informovanosť rodičov v tejto oblasti a ponúkli riešenia "na doma". Bezmocnosť nie je dobrý radca a často nás môže zbytočne zdržovať.
Na tomto seminári ponúkame aj možnosť vzájomne sa obohatiť tým, čo rodičia o spomínanej téme už zistili, skúsili, našli a objavili. Čo im fungovalo a čo nie. Dostanú množstvo materiálov a inšpirácii na prácu s dieťaťom, skúsime sa spoločne naladiť na jeho ťažkosti a porozumieť im. Povieme si o tom, čo je to učenie a ako je možné k nemu pristúpiť z rôznych strán a iné zaujmavé aktivity.

2 komentáre :

  1. vyborna nazorna ukazka textu, dlho som si to nevedela predstavit, ze co to dyslexia v praxi je az som videla podobne ukazky a potom si clovek uvedomi, ake narocne to je. Ozaj, vie sa pricina? Ako to vznika a preco?

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ono je to este komplikovanejsie... Casto sa myli B/D, M/N, A/O, niekto vidi pismo rozmazanejsie, pripadne dvojito a pod...

      A priciny? Tazko povedat, toto hovori literatura:
      Tieto ťažkosti majú individuálny charakter a vznikajú na základe dysfunkcií centrálnej nervovej sústavy, nevyzretosti kognitívnych centier mozgu. Dôsledky týchto porúch - depresie, frustrácia či traumatizácia detí - zapríčinené školskými neúspechmi, sú však závažnejším problémom než samotné poruchy.

      Predovšetkým si treba dôkladne uvedomiť, že porucha pozornosti alebo hyperaktivita nie sú choroby. Je to stav mozgovej činnosti, spôsob fungovania mozgu. Mozog je z najrozličnejších príčin nastavený na nadmernú motorickú aktivitu, chýbajú alebo sú oslabené tlmivé procesy mozgu, ktoré “hamujú” – brzdia zvýšenú motorickú činnosť. Podobne aj pri poruchách pozornosti predpokladáme, že systémy mozgu, ktoré sú zapojené do komplexu funkcií súvisiacich s pozornosťou, sú buď oslabené alebo ešte nezrelé. Deti potom nie sú schopné plniť požiadavky najbližšieho okolia, správajú sa podľa nás nevhodne, nesprávne, odlišne. Ich odchýlka v správaní je mimo toho, čo spoločnosť konvenčne považuje za normalitu. To, že odlišné fungovanie mozgu je stav, ktorý bude pretrvávať dlhšiu dobu a nedá sa okamžite zmeniť, bude príčinou toho, že ťažkosti dieťaťa budú trvať dlhšie, pričom možnosti rýchlej nápravy sú u nich vo väčšine prípadov značne obmedzené. Je určitou výhodou, že veľká väčšina spomenutých ťažkostí sa s postupujúcim vekom dieťaťa stráca alebo sa ich intenzita znižuje.
      U detí treba vždy pátrať po príčine ich nepozornosti alebo hyperaktivity, aj keď na prvý pohľad nemusí byť veľmi zrejmá. Hyperaktivita i porucha pozornosti majú rozličné príčiny. Existujú fyziologická hyperaktivita v predškolskom veku, hyperaktivita z nezrelosti mozgu, konštitučne podmienená (vrodená) hyperaktivita, hyperaktivita u nadpriemerne nadaných detí, hyperaktivita na nevhodné prostredie a neprimerané požiadavky a nakoniec porucha pozornosti a hyperaktivita u detí, ktoré majú poškodený mozog. Poznanie základnej príčiny je vždy kľúčom a východiskom pri riešení konkrétneho prípadu.
      (zdroj: http://www.predys.szm.com/)

      Odstrániť